Kulturni sektor u Hrvatskoj od početka pandemije suočen je s velikim promjenama i izazovima, a u iščekivanju boljih vremena i želji da ostane u kontaktu s publikom dijelom nastavlja djelovati u virtualnom obliku. Kina, muzeji, kazališta, sajmovi i festivali održavali su se sa smanjenim kapacitetom i pod strogim epidemiološkim mjerama, dio programa je otkazan a dio odgođen.
Filmski festivali među prvima su morali otkazati ili odgoditi programe, ali do kraja godine su ih ipak uspjeli realizirati, dijelom u stvarnom a dijelom u virtualnom obliku. ZagrebDox festival, Animafest, Festival 25FPS održali su se u kinu Studentskog centra u Zagrebu koji se zbog svoje veličine pokazao idealnim za takve manifestacije. Zagreb Film Festival i Humans Rights Festival u potpunosti su se održali online i zabilježili veliki broj posjetitelja iz cijele Hrvatske. Pula Film Festival tradicionalno se održao u pulskoj Areni ali u odgođeno terminu.
Muzejski dokumentacijski centar iznio je podatke o teškoj situaciji u hrvatskim muzejima, dodatno otežanoj potresom koji je znatno oštetio veliki broj zagrebačkih muzeja, milijunskim gubicima i velikom padu broja posjetitelja. Nedavno istraživanje pokazalo je da 74 posto ispitanih muzeja bilježi pad broja posjetitelja od 50 do 100 posto dok 63 posto ima gubitke u vlastitim prihodima veće od 50 posto.
Kazališta su nakon prvih preporuka o odgodi javnih okupljanja uglavnom zatvorila vrata ili ograničila broj posjetitelja, a u nemogućnosti nastupa uživo mnoga od njih predstave su počela izvoditi na internetu. Zagrebački HNK je na YouTubeu prikazivao hitove sa svog repertoara, a besplatno ili uz naplatu online bile su dostupne i predstave kazališta Knap, splitskog Gradskog kazališta lutaka, Male scene, ZKM-a, Kerempuha, Gavelle, Komedije i drugih.
Ljetni nacionalni festivali održavali su se, ali bez stranih gostiju i uz prilagođene programe te smanjen broj gledatelja. Održalo se Splitsko ljeto, Međunarodni dječji festival u Šibeniku, Dubrovačke ljetne igre, a obljetnički koncert kazališta Ulysses pratio se iz brodova.
U problemu su se našle i sudbine glazbenika i cijelog lanca glazbene industrije, od organizatora malih i velikih koncerata (do boljih dana odgođena su inozemna gostovanja i veliki glazbeni festivali poput InMusica), preko tehničkog osoblja i popratnih službi tih događanja do samih izvođača. Dio glazbenika pokušao se prilagoditi novoj situaciji i dio koncertnih aktivnosti organizirao online.
Ova godina bila je izazovno razdoblje za kulturnu industriju i njezine djelatnike te s nestrpljenjem iščekujemo bolju 2021. godinu!
(Izvor: Hina, Unsplash.com)